pátek 3. března 2017

10 stereotypů o INFJ

Aneb co vám k tomu řekne člověk, který sám INFJ je!

Úplně na začátek bych řekla jednu pravdu, kterou lidé na MBTI většinou tak úplně nechápou a proto i MBTI odsuzují - není INFJ jako INFJ. Typy, které Myers-Briggs vymezuje, neurčují tak vaši povahu jako spíše to, jak funguje vaše kognice a váš způsob přemýšlení. V podstatě to nic neříká o vaší empatii či vlastnostech - či-li, neurčuje to vaší povahu. Aspoň ne tak stoprocentně a bezprostředně, jak to možná někdy z různých článků vypadá.

Co jsou tedy ty nejběžnější stereotypy o typu, ke kterému se řadím i já - INFJ?


1. INFJ předpovídají budoucnost

Někteří lidé se drží té miskoncepce, že INFJ skutečně "vidí do budoucnosti". Hodně článků to o INFJ dokonce uvádí i jako fakt. V tomhle článku chci ukázat, že některé stereotypy na mě platí více, některé méně, ale tenhle musím říct, že neplatí vůbec. Aspoň v tom svém primárním významu.

Nikdo přece nevidí do budoucnosti.

Dobře, shodila jsem to ze sebe. Každopádně, spíše než "věštecké schopnosti" máme dobrou intuici, která někdy vede k tomu, že si něco dobře "tipneme". Neplatí to ale vždycky a rozhodně bychom se neměli považovat za následovníka Nostradama nebo něco takového.

2. INFJ jsou introverti

Nebo můžu rovnout uvést archetyp protichůdný, tedy že INFJ jsou vlastně docela extrovertní. Obojí je pravda - já vím, že můžu být poměrně dost společenská, když chci. Když druhý člověk mlčí, já vedu konverzaci, když je nervózní ticho, já jsem většinou ten člověk, který se ho pokouší uvolnit. To ale neznamená, že nerada trávím čas sama se sebou, což je pro stále nejlepší způsob, jak strávit svůj volný čas.

3. INFJ jsou kreativní

Tak to asi jo. Ráda píšu, někdy kreslím (čti: kreslím si pitominky na okraje mých výpisků, když mě přednáška nebaví), kreativita je asi obecně vlastnost, kterou bych sama sobě připsala. Stejně ale naše kreativita nefunguje stejně, jako, řekněme, kreativita INFP nebo ENFP. Někdy jsem ve svém psaní až moc logická, perfekcionistická a všechno musím mít domyšlené do posledního puntíku, jinak se mnou nic nehne. Pak, samozřejmě, bychom se měli zamyslet nad tím, co je to vlastně kreativita... ale to je na úplně nový článek.

4. INFJ jsou chladní a mysteriózní


Mysteriózní. Tak to asi někteří lidi vidí, když se se mnou baví a já se odmítám nějak víc otevřít, protože já vím, že taková jsem. INFJ obecně mají podle mého názoru problém se s někým "spojit", a tato odmítavost se otevřít (což je však nutnost k vybudování přátelství) nám může vytvářet onen obraz "chladnosti a nepřítomnosti". Asi je to něco, na čem bych já rozhodně měla zapracovat, jinak budu forever alone.

5. INFJ jsou empatičtí

Tady leží jádro problému o MBTI - podle mého názoru tenhle test prostě nemůže určit vaši míru empatie. Takže říct, že INFJ jsou prostě "od přírody" empatičtí, je samo o sobě lež. Já bych sama o sobě řekla, že jsem poměrně dost nepřístupná osoba a popravdě mě jakýkoliv veřejný projev náklonnosti děsí (ano, i pouhopouhé objetí... jsem monstrum). Neznamená to, že bych s lidmi neempatizovala a byla nějakým způsobem bezcitná, ale mám s tím někdy problém. Popravdě, pokud jsem si tím "něčím špatným" sama neprošla, prostě empatická... nejsem. Dokonce dokážu být i pěkně hnusná. Ach, a to ti INFJ mají být tak hodní...

6. INFJ jsou organizovaní

Tady se přiznám, že já opravdu nevím, jestli bych se nazvala organizovanou, čistotnou, osobou? Myslím, že ta organizovanost se u INFJ přeceňuje, nejsme přeci ISTJ. Avšak rozhodně mám zorganizovaný svůj plán dne (někdy si dokonce i píšu do notesu, co všechno v ten den udělám a v jakém pořadí, juch), musím mít zorganizovaný plán toho, co píšu, a zase je pravdou, že vím, kde co mám hledat, pokud chci kupříkladu napsat něco do svého sešitu na Poetiku. Takže to vypadá jen na první pohled, že mám bordel, já se v tom chaosu ale vyznám! Pokud jde ale o uklízení jako takové, většinou si prostě řeknu, že mám přeci spoustu jiných, lepších věcí na práci. Takže asi čistotnou osobou nejsem.

7. INFJ jsou manipulativní

Tak samozřejmě, že introspekcí úplně nemůžu posoudit své negativní vlastnosti... ale řekla bych, že je to pravda. Kdybych si na 100 % pamatovala všechny své myšlenkové pochody, asi bych se sama nad sebou zhrozila.

8. Mít INFJ za přítele znamená mít osobního terapeuta


Tohle jsem já, když se někdo o něco takového pokusí. Já jsem vážně špatná v reakci na to, když se mi někdo svěří se svým problémem. Udělám takové to trapné PAT PAT a divně se usměju, protože nevím, co mám říct. Jsem strašně awkward osoba, nikdo se mi nikdy s něčím nesvěřujte osobně! Asi jsem na tom s tou empatií opravdu špatně.

 9. INFJ jsou inspirativní lidé, vůdci, změní svět

To je asi něco, co by v určitých situacích zvládl každý typ. O INFJ opravdu panuje takový blud, že jsme strašní "světaměnitelé" - na různých stránkách najdete, že INFJ byl třeba Ježíš nebo Gándhí. Tohle je podle mě opravdu ošemetná věc - vytváří to takový božský obraz o INFJ, se kterým já úplně nesouhlasím. Je to jen MBTI, lidi... ne nějaký měřič "božskosti".

10. INFJ jsou ten nejlepší typ, protože je nejvzácnější

Syndrom of a special snowflake. Prostě ne. Ano, asi jsme vzácný typ, ale to z nás přeci sotva dělá něco lepšího. Lidé se rádi cítí výjimečně, takže když se někdo dozví o MBTI, udělá si test, vyjde mu INFJ a zjistí, že je to nejvýjimečnější typ, asi ho to potěší, ale to je tak celé - jaký to má dopad na jeho život? Nulový. Pokud mu to samozřejmě nestoupne do hlavy a nezačne si myslet, že je něco víc. Být INFJ automatický neznamená, že jste génius - a MBTI rozhodně není něco tak určujícího a definitivního, aby to z vás génia udělalo.

Pokud jste INFJ a máte na mé názory o těchto stereotypychech jiný pohled, napište do komentářů! Můj Enneagram typ je 1w9, což podle mého názoru můj "INFJ typ" hodně ovlivňuje, tak se ráda dozvím názory těch, kteří mají třeba Enneagram typ jiný.

5 komentářů:

  1. Konečně někdo, kdo o MBTI neplácá kraviny a opravdu o tom něco ví. Díky! Díky.
    Já se MBTI zabývám už nějakou dobu, jen tak pro zábavu, čerpám hlavně z cizojazyčných zdrojů. Jsem taky INFJ a souhlasím s tvým článkem. Hlavně bod 3 - s mojí kreativitou je to taky takové podivné, řekla bych, že rozhodně nejsem takový ten spontánně kreativní člověk.
    Co se týče Enneagramu, můj typ je nejspíš 6w5, ale trvalo mi, než jsem si ho určila. Na srovnání asi nemůžu napsat nic, protože mi pochopitelně chybí pohled jiného typu. Ale není to úplně nejčastější ennatyp pro INFJ, spojuje se spíše s dejme tomu ISTJ. Řekla bych, že mám docela vyhrocenou vlastnost "sociálního chameleona" a jsem trochu víc extrovertní než jak se typ INFJ obvykle prezentuje (i oproštěn od stereotypů), takže možná to má co do činění i s enneatypem. Ale těžko říct. Třeba je to jen extrovertní cítění.
    A taky mě tak napadá, že si se svými MBTI články možná trochu lezeme do zelí, protože jsem jich taky kdysi pár napsala. Ale to nevadí, naopak jsem ráda, že to konečně někdo prezentuje správně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že to, že si lezeme do zelí, vůbec nevadí, chce to v českém prostředí víc akurátních MBTI článků :D. Na MBTI se mnohdy pohlíží skepticky, protože předsudky, které o tom existují, jsou prostě... nepravdivé.

      Vymazat
  2. Cau, jsem INFJ chlap, coz ze mne dela asi uz uplnyho exota ne? :) Po přečtění celého článku si vlastně polovinu vyvraceného vůastně potvrzuješ - četlas to po sobě vůbec? Ale to považuju za úplně normální - sám jsem schopen tvrdit zároveň dvě napropsto protichůdné "pravdy" a ani o tom nevím :)

    K MBTI - mně osobně nesmírně pomohlo. Pomohlo k poznání a pochopení, proč si s mnoha lidmi nemám "co říct" a naučilo mne "jak mluvit", jak se "chovat", abych se snáze dorzuměl s typy, kteří proste myslí jinak.

    A ohledně empatie - "my" cítíme to, jak se cítí druhý člověk nebo jakou má náladu (atmoeferu) skupina lidi. Ale nevcitujeme se. Takze nejsme "emtatičtí" v pravém smyslu slova - když vidím někoho, kdo trpí, cítím, že trppí, ale nezačnu trpět taky. To opravdu ne.

    Dalo by se o tom povídat hodiny :) Jsme každý jiný ale v rámci "typu" máme stejné myšlení.
    At se vede :) Patrik

    OdpovědětVymazat
  3. Patrik má pravdu. Ty vyvracíš, ale zároveň to potvrzuješ. Tohle je dobře sepsané jako INFJ paradox, v anglickém originále. MBTI není horoskop, ale zároveň určování jednotlivých osobnostních typů by se mělo provádět dle kognitivních funkcí. Test je jen orientační měřítko.

    Protichůdnost (jak jsem již uvedl, je to popsané jako INFJ paradox) je prvkem, který tenhle typ prostě trpí, protože vidí do jednotlivých okolností, vidí člověka, událost z perspektivy, udržuje si odstup od soudů. A to všechno nakonec směřuje k empatii. Já taky nebrečim, když vidím bezdomovce, který hulí na nádraží. Proč? Protichůdnost.

    A taky jsem infj male. ;)

    Ještě sem třeba někdy nakouknu.

    Měj se moc hezky :)

    OdpovědětVymazat
  4. Zábavné :-))) . Zdravím a pozdravuj

    OdpovědětVymazat